تبلیغات
كامیاران شهر بابا مردوخ

كامیاران شهر بابا مردوخ
 
قالب وبلاگ
نویسندگان

جهانی شدن و افزایش هویت قومی

 

اگر نظریه پردازی های قدیم، مدرنیزه شدن [در این جا جهانی شدن] جوامع را عامل استحاله و ادغام گروه های قومی بر می شمردند، نظریه پردازی های جدید با تغییر 180 درجه ای، این فرآیند را موجب آگاهی گروه های قومی دانسته اند، عاملی که بدان وسیله در مقابل هویت ملی و جهانی به مقاومت دست یازیده اند (مقصودی،1377: 117).

           این رویکرد از روند رو به تزاید بحران های قومی و هویت خواهی های فرهنگی خبر       می دهد، توسعه و افزایش سطح مراودات و مبادلات را زمینه ساز بسط و گسترش آگاهی های قومی و فرهنگی و در نهایت، خیزش قومی ارزیابی می کنند. پژوهشگرانی چون کونور، حمید مولانا، پارک و ... با تاکید بر این نقش و تاثیر تلاش یکسویة دولت ها برای یکسان سازی فرهنگی، نفوذ، هژمونی و شبیه سازی فرهنگی، تحمیل روابط نابرابر فرهنگی و ارزش مازاد در مبادلات فرهنگی از کانال ارتباطات را بیش از ایجاد همگونی و همگرایی، موجب بروز بحران های قومی بر می شمارند. در این میان نقش ارتباطات به جای زمینه سازی برای وحدت ملی و جهانی، بستر سازی بحران ها ارزیابی می شود (مقصودی،1379: 175). از جمله این اندیشمندان کونور، صاحب نظر برجستة مسایل قومی است. وی معتقد بود که آگاهی های قومی هنوز موضوعی است که در آینده تحقق خواهد یافت. (مقصودی،1377: 118).

 

 

 نتایج متفاوت جهانی شدن بر هویت قومی

 

این گونه نتیجه گیری را در تفکرات فرانوگرایی می توان یافت. در اندیشة فرانوگرایی بر عقل انسان و حدود و توانایی آن در دستیابی به حقایق امور و پدیده ها تردید وارد شده و ما با تعریف جدیدی از انسان مواجه می شویم که بیش از حد بر فردیت خود متکی است و مایل نیست خود را با نظم اجتماعی و جهان سازگار کند. در چنین جوی، زمینة تعارضات قومی و فرهنگی، وسواس هویت، نژاد پرستی و عدم تحمل و تساهل با دیگران، فراهم می آید و باز در چنین شرایطی دولت به منزلة مظهر هویت ملی و ساختارهای سیاسی – اجتماعی از اعتبار   می افتد و اخلاقیات در دایره ای از نسبیت ها گرفتار می آید.... نظریه پردازی های دوران فرانوگرایی به نوعی ناظر بر بروز بحران های قومی از دهة 1980 می باشد. در این دیدگاه، قومیت مداری، نژادپرستی و عدم تحمل و تساهل ناشی از تکیه بیش از حد بر فردیت انسان ها و هویت گروهی و اجتماعی و نیز بازتاب کاهش نقش دولت هاست که به شکل منازعات قومی تبلور می یابد(مقصودی،1377: 27-124).

         بطور کلی، این رویکرد که متفاوت از دو رویکرد اول و دوم سازماندهی شده است، یا بر مبادی و یا بر نتایج متفاوت در عرصه های روابط قومی، از منظر فرهنگ و ارتباطات پای می فشارد. مبادی متفاوت، بدین صورت که نه ضرورتاً توسعة و گسترش روابط فرهنگی و ارتباطات در جوامع؛ بلکه شقاق، شکاف و خلاء های فرهنگی و ارتباطی نظیر خلاء عقیدتی پس از کمونیسم یا بحران تمدن ها در سطح جهانی در ارتباط با بحران های قومی مورد توجه قرار گرفته است. نتایج متفاوت؛ بدین صورت که ضرورتاً بر بروز بحران های قومی به عنوان نتیجة بسط فرهنگ و ارتباطات تاکید نمی شود؛ بلکه خلق مفاهیم و جوامع جدید مانند جوامع قومی مجازی و اجتماع تصوری، از زاویة گسترش فرهنگ و ارتباطات مورد توجه قرار می گیرد. از جمله این متفکران می توان به اندرسون و شایگان اشاره کرد(مقصودی،1379: 5-174).

 ساده سازی گرایش و جهت بحران های قومی در جوامع فرانوگرا به دو صورت امکان پذیر است: اول، در حرکت شتاب دهنده جوامع از سنتی به صنعتی و سپس به فرامدرن، تحرکات قومی نیز سیر شتابندة رو به صعود دارند. دوم، در حرکت جوامع سنتی به فرا صنعتی، مقطع توسعة صنعتی و مدرنیسم منزلگاه افول کشمکش های قومی است که پس از گذراندن این مرحله، مجدداً شاهد رشد شتابان هویت خواهی های قومی خواهیم بود(مقصودی،1377: 124).

 

 

 




[ سه شنبه 6 دی 1390 ] [ 12:35 ب.ظ ] [ زیرك محمدیان ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :